Søg

Bornholm rundt - Dag 4 - 5🏁

Den 19-20. maj 2020

Efter vi havde pakket sammen, måtte vi forbi Brugsen igen. Brugsen i Snogebæk er sidste indkøbs mulighed, inden man når Rønne, hvis man altså ikke vil gå ind i landet.

Vi fik handlet og kom tilbage ind på kyststien, som forsætter på selve stranden, hvor

sandet er behageligt at gå på. Da vi rundede Dueodde fyr, blev sandet mere løst og tungt at gå i. Vi fik nu også en kraftig sidevind, så efter 2 timer på stranden, blev det lidt for ensformigt og trættende, så vi drejede ind i landet, hvor skoven omkring Strandmarken gav os lidt læ. Samtidigt begyndte det stille at regne, her hjalp skoven igen med mere læ end ude på den åbne strand.

Vi fik lov at låne en lade på Slusegårdens Mølle, hvor vi kunne holde en lille pause i tørvejr.

Vi bevægede os frem og nåede skydeterrænet Raghammer. Ballonen ikke var oppe, hvilket betød, vi uden fare kunne gå igennem skydeterrænet.

Inden for ganske få minutter ændrede vejret sig fra gråt og meget vådt til blå himmel, solskin og varme - dejligt.

Turen fra Raghammer til den lille havn ved Boderne viser et mere typisk dansk landskab, som man vil kunne opleve mange andre steder i danmark. Vi havde Boderne som dagens mål, men vi var stadigvæk friske, så vi satte et nyt mål, den primitive teltplads ved Sose. Vi var altså ikke så friske, at vi tog turen fra Boderne til Sose via stranden. Men tog omvejen og kom op på landevejen. Det er en kedelig tur, og det kedelige forsætter. For da vi kom frem til Sose, var der rigtig nok et toilet og vand, men på skiltet på toiletdøren stod der ‘Efterårs og vinter lukket’. Det er lidt uheldigt, når kort og app viser, at der skulle være vand, og det så alligevel ikke er tilfældet. Vi bruger jo disse hjælpemidler til at planlægge vores vandsituation efter. Vi fik fundet vand flasker og dunke frem, og kunne se, at vi heldigvis kunne klare os - så ingen panik.

Sose primitive teltplads er ganske lille, men meget hyggelig. Pladsen ligger næsten nede ved havet, men i læ bag buske og træer. Her er plads til 2 - 3 meget små telte. Vi fik slået lejr, og vores indfødte bornholmske følgesvend havde i al hemmelighed sørget for, at en gammel ven kiggede forbi. Torben havde fyldt køletasken med et par flasker vand og lidt flere flasker Svaneke øl. Nu skulle vi nok kunne få dækkes væskebehovet.

Overraskelserne var endnu ikke forbi. Lars, som desværre ikke havde mulighed for at tage med på vandreturen, var dog på Bornholm på miniferie med sin kone. Klokken 06:30 dukkede han så op med røræg, bacon, basser og rundstykker.

Her sad vi så med blå himmel og sol, udsigt over havet og fik en herlig morgenmad. Vi var så klar til at tage de sidste 15 km mod Rønne.

Mange tak til både Torben og Lars, som gav os et par gode og sjove overraskelser derude midt i naturen - Tak.

Af kyststien kom vi til Arnager, hvor vi gik oppe og kunne kigge ned på stranden, vi gik på selve stranden og måtte kravle op og henover væltede træer. Vi så turens sidste nattergal, før vi fra Arnager gik op til hegnet ved lufthavnen. Hegnet ender ud i en skov, der igen ender ud i Rønne by, og præcis kl 13:00 stod vi på Store torv i Rønne. Turen var slut 123,4 kilometer stod der på mit gps ur.

Jeg havde talt en del om en stor Pariser Bøf i løbet af turen. Øverst på cafeens menukort stod - Pariser Bøf. En fantastisk tur endte næsten magisk.

Tak til Kofoed og Thomas for en herlig tur.

Så var der kun at vente på færgen😊